Stenslag eller revner i forrude? Det behøver ikke koste dyrt!

Stenslag eller revner i forruden på bilen, kan have konsekvenser i form af, at din bil ikke er lovlig, og den vil derfor ikke gå igennem syn. Der findes heldigvis klare regler for, hvornår en forrude kan godkendes til syn. Med en service på bil vil mekanikeren kontrollere, om din forrude opfylder kravene. Opfylder din forrude ikke kravene, vil mekanikeren gøre dig opmærksom på dette og tilbyde at reparere det. En reparation af forruden er ikke inkluderet og det vil koste dig ekstra.

Få en service for stenslag i forrude eller revner i forrude hos Fixminbil.dk. Du kan læse om godkendte eller ikke godkendte forruder her.

Er min forrude godkendt i EU, hvis den er godkendt i Danmark?

Ja, hvis din forrude bliver godkendt i Danmark, er den også godkendt i resten af EU, fordi vi i EU har et fælles regelsæt når det gælder forruder, der er ramt af stenslag og/eller revner.

Ensartet bedømmelse af forruder

For at minimere enhver tvivl forekommer et syn af forrude ensartet. Dvs. at vores mekaniker gennemtjekker din forrude efter regelbogen, så du med sikkerhed ved, at din bil opfylder kravene ved syn.

Forruden opdeles i 3 områder efter reglerne

Når man syner en forrude, så deles forruden op i 3 områder A,B,C, som omfatter arealet indenfor det originale viskerfelt. Rettere sagt, så omfatter det området hvor vinduesviskerne holder ruden fri for regnen.

  • Forrude: Område A
    Område A er på forruden kendetegnet som værende det fjernsigtede område, og området er defineret til at være et 300 x 300mm område på forruden lige over rattet.
  • Forrude: Område B
    Område B er på forruden defineret som værende et bånd på tværs af forruden. Område B har samme højde som område A, og kommer på begge sider af område A på forruden.
  • Forrude: Område C
    Område C er på forruden en forlængelse af område B hen i mod passagersædet. Område C er på samme højde som A og B.

Stenslag eller revner i forrudens områder udenom

Får du stenslag eller revner i forruden udenfor disse områder, har disse ingen betydning. Vi anbefaler dog at du får dem repareret / udskiftet, fordi revner i forruden kan forværres ved fx at køre over vejbump.

Ikke godkendte forruder

Står du i den situation, at din forrude bliver kasseret til syn, så har din forrude sikkert en af følgende størrelse skade:

  • Område A på forrude – ikke godkendt
    Revner eller stenslag i forruden, som ikke kan dækkes af en cirkel på 3mm i diameter, går ikke igennem syn. Mindre skader, som bevirker, at genstande der ses gennem ruden, fremtræder utydelige og forvrængende – det kan fx være ridser, mattering eller sandblæsning på forruden i område A.
  • Område B på forrude – ikke godkendt
    Revner i forrude der ikke kan dækkes af en cirkel på 50mm i diameter, og stenslag i forruden som ikke kan dækkes af en cirkel på 10mm i diameter – godkendes ikke hos syn.
  • Område C på forrude – ikke godkendt
    Revner i forrude der ikke kan dækkes af en cirkel på 150mm i diameter, og stenslag som ikke kan dækkes af en cirkel på 30mm i diameter – godkendes ikke hos syn.

Andre forhold på forruden som har indflydelse ved syn af forrude

Vi har listet en række forhold op, som også har indflydelse ved syn af forrude.

Hvis der opstår en skade på forruden på grænsen mellem to områder, skal skaden behandles som værende to separate skader. Skaderne vurderes hhv. ud fra hver deres regler, som er gældende det specifikke område.

  1. Skaden må tilsammen ikke være større end det tilladte i B, hvis vi antager at vi tager udgangspunkt i en skade, som sket på grænsen mellem A og B.
  2. Forruden består af to lag glas, og hvis en skade gennemgår begge disse lag – placeret vilkårligt på forruden, anses dette som en skade, som ikke kan godkendes af syn.
  3. Revner eller stenslag i forruden, som er blevet repareret, og hvor de reparerede områder stort set forekommer usynlige, vil ikke blive anset som en skade – forruden kan derfor godkendes.
  4. Arealer i områderne A,B eller C, som er sorte eller sortprikket langs forrudens yderkant eller området bag det indvendige førerspejl, disse fejl bliver ikke anset som skader.

Derudover forekommer reglerne en smule anderledes for biler med centralplaceret rat, fordi forruden kun består af områderne A og B.

Tjek af gummiet på viskerblade

Med basis service på bilen gennemgår mekanikeren dine viserblade, og giver dem en viskerblade test. En viskerblade test viser om viskerbladende skal skiftet. Du ved du skal skifte viskerblade hvis gummiet på viskerbladet ikke er blødt og friskt mere.

Skifte viskerblade vinter

Tro det eller ej, men efter en sommer er det en god idé at få tjekket viskerbladende, fordi de ofte bliver slidt ned af insekter og blade. Dine viskerblade skal gerne være klar til efterårsregnen og vinterens slud og sne, så du kan få det optimale udsyn.

Skifte viskerblade sommer

Til foråret er det igen en god idé at tjekke dine viskerblade, fordi vinteren har en ødelæggende effekt på dine viskerblade. Gummiet bliver slidt og hårdt, og kan give ridser i forruden.

Viskerblade tilbud

Der findes adskillige forhandlere af viskerblade, som ofte har viskerblade tilbud løbende. Tjek derfor gerne de forskellige webshops og magasiner ud, før du vælger første og bedste viskerblade.

Tjek af viskerblade på forrude, bagrude og billygter

Vores mekaniker tjekker selvfølgelig alle viskerbladende på både forrude, bagrude og i billygterne, så du slipper for besværet. Samt sikrer du dig selv en forrude og en bagrude med frit udsyn og sigtbarhed.

Læs mere om hvilke service der er inkluderet i en basis service: 

Basis Service
Service på bilens oliefilter og olieskift
Service på bilens lys
Service på bilens sikkerhedseler
Service på bilens horn
Aircondition service
Dæktryk og dækmønster
Service på bilens bremser
Service på bilens styretøj og hjullejer
Service på bilens udstødning