37% gennemsnitlig besparelse: Sådan sparer du penge på en reparation af motor
Det behøver ikke at være svært at spare penge på en udskiftning eller reparation af motor.
Faktisk kan bilejere spare i gennemsnit 37% ved at sammenligne tilbud fra forskellige udbydere.
Det svarer til 2947kr i besparelse! Ikke nok med det, men du kan også få foretaget fejlfinding og udskiftning af din motor uden at bruge en formue.
En moderne bilmotor er dyr og kompleks. Den skal plejes for at kunne køre godt.
Du bør passe på din motor og aldrig lade den køre for længe uden en ny tandrem.
Skift olien ofte, og sørg for, at alt er i orden: tændrør, cylinderhoved, katalysatorer, tandrem, brændstofforsyning, brændstofpumpe og alt andet.
Hvis din bil ikke kører som den plejer, kan det være svært at finde ud af, hvad der er galt.
Hvis du ikke er sikker på, hvad der er galt med din bil, kan du tage den med til et professionelt værksted. De vil kunne finde fejlen og fortælle dig, hvor meget det vil koste at reparere den.
Herunder vil vi diskutere, hvordan du kan spare penge på reparation og udskiftning af motoren.
Hvad koster det at udskifte en motor?
Det er ikke billigt at udskifte bilens motor. Derfor er det vigtigt at servicere og vedligeholde den så godt som muligt.
Hvis din motor er gået i stå, og du skal udskifte den, vil du gerne vide, hvor meget det vil koste. Det er desværre ikke noget, der kan besvares konkret.
Der er mange ting, der har indflydelse på, hvor meget det koster at udskifte en motor. Derfor er du nødt til at få et tilbud. Det er vigtigt at huske, at du ikke bare skal nøjes med ét tilbud.
Hvad er bedst; en motor restaurering eller udskiftning?
Udgifterne til reparation eller udskiftning af en motor er ofte de samme, hvor motorreparationer er et besværligt og tidskrævende arbejde.
Det anbefales kun, hvis enkelte dele er beskadiget. Specialisterne vil kontrollere hele samlingen og fjerne de fundne fejl.
Hvis dele af motorsamlingen svigter, kan du udskifte den. Denne procedure tager normalt ikke særlig lang tid.
For klassiske biler er det dog ikke en god løsning at installere en brugt motor, da den måske ikke holder så længe.
Kan det betale sig at skifte motor?
Om det kan betale sig, at udskifte hele motoren kommer meget an på det gældende problem.
For at finde ud af om det kan betale sig at skifte motor er det vigtigt, at lokalisere problemet for, at klarlægge hvilke eventuelle reparationer eller udskift af motordele, som du skal opveje mod en udskiftning af motor.
Symptomer & udskiftning af motordele
Motoren består af en lang række vigtige komponenter, der hver især har en række symptomer, advarselslamper og fejlkoder, som er vigtige at kende til. Vi vil herunder gå gennem de forskellige motorkomponenter.
Symptomer på en defekt EGR-Ventil
EGR-ventilen påvirkes af, hvordan du bruger din bil. Hvis du ikke lader motoren varme op, før du kører, vil sodansamlingen øges, og det kan forkorte EGR-ventilens levetid.
Det er især et problem med dieselbiler, der helst ikke skal køre mange korte ture.
Du kan eventuelt selv prøve at rense EGR-ventilen ved at give fuld gas og forsøge at blæse ventilen fri for sod.
Ventilen forsøger ikke at returnere gasserne, når motoren kører med fuld hastighed. Det skyldes, at forbrændingen har brug for så meget ilt som muligt.
Hvis motoradvarselslampen er tændt, kan det betyde, at der er noget galt med EGR-ventilen.
Hvis du oplever nogle af nedenstående symptomer, anbefaler vi, at du kører forbi et autoværksted, så de kan teste og klarelægge om fejlen kommer fra EGR-ventilen:
- Effekttab (Kan mærkes hvis bilen er tung i optrækket)
- Uønskede vibrationer
- Ujævn toimgang
- Sort røg fra udstødningen
Symptomer på en utæt indsugningsmanifold
Hvis du tror, at dit indsugningsmanifold er utæt, vil det give problemer med din motor. Dette omfatter problemer med hastighed, motortemperatur og effekt.
Hvis du ikke udbedrer en utæt manifoldpakning, vil det med tiden slide motorens topstykke og stempler op.
Oplever du ovenstående symptomer er det vigtigt at få en mekaniker til at undersøge og udbedre eventuelle utætheder.
Symptomer på en beskadiget krumptapaksel
Hvis krumtapakslen svigter, kan det skabe en ubalanceret rotation, og det kan forårsage alvorlige skader på bilens motor.
Det kan være svært at se, om krumtapakslen er beskadiget med øjnene alene. Derfor har krumtapakslen en positionssensor, der er forbundet med bilens computer.
Heldigvis vises der en advarselslampe i instrumentbrættet, hvis krumtapakslen er beskadiget. Hvis det er tilfældet, så bør du køre bilen på værksted hurtigst muligt, så problemet kan blive løst.
Symptomer på at krumtapsføleren fejler
Der er flere symptomer, der kan indikere et problem med sensoren på krumtapakslen.
Hvis krumtapakselsensoren ikke fungerer korrekt, kan det medføre, at motoren stopper pludseligt, når du kører med lav hastighed, eller at motoren ikke vil starte.
En defekt krumtapsføler kan også gøre det vanskeligt at starte motoren, da den nødvendige mængde brændstof ikke indføres på det rigtige tidspunkt.
Problemet med at sende den rette mængde brændstof til motoren kan føre til accelerationsproblemer under kørslen. Hvis du oplever at accelerationen er ujævn når du sætter fart i bilen, så kan det være et symptom på, at der ikke bliver tilført den rette mængde brændstof, fordi krumtapsføleren er defekt.
Hvis du har en defekt i krumtapsføler, kan du anmode om et online tilbud.
Symptomer på at motor stempel er i stykker
Der findes adskillige symptomer på ødelagte eller slidte stempler i motoren.
Hvis du ser blå røg komme ud af udstødningsrøret, betyder det, at der kan være et problem med pakningerne i forbrændingskammeret eller på motorens stempler.
Det kan f.eks. betyde at der skal skiftes stempelringe, som er gummiringe der sidder rundt om stemplet og sørger for at holde tæt inde i cylinderen.
Skade på topstykke efter knækket tandrem
Der kan opstå skader på motorens topstykke hvis tandremmen knækker, fordi topstykket kan slå sig fast, så det bøjer sig skævt.
Topstykket kan også bøjes af for høj varme, men i modsætning til ovenstående, kan topstykket her slibes, så det igen bliver plant.
Hvordan lyder en defekt turbo?
Hvis snavs, møg eller andre ting kommer i vejen for selve turboladekompressoren, kan den ikke køre særlig godt.
Det samme gælder for oliemangel eller forurening.
Turboladeren kan blive for varm. Når dette sker, bliver metallet i turboladeren porøst og risikerer at blive skævt. En forvredet turbine yder ikke nær så godt som en intakt turbine.
Hvordan lyder en defekt turbo så?
Hvis du hører en fløjte eller et hyl, når du slipper speederen hurtigt, betyder det, at turboen ikke kører optimalt. Tab af trækkraft kan også være et resultat af en defekt turbolader.
Hvor længe holder tændrør?
Hvis du sørger for, at din bil bliver serviceret regelmæssigt, og følger retningslinjerne i servicevejledningen, skal tændrørene skiftes hvert 4. år.
Tændrør skal normalt udskiftes en gang imellem. Du skal købe de nye tændrør, men det er en del af den service, som din bilmekaniker yder.
Hvis du oplever problemer, når du starter bilen, kan du kontrollere disse ting:
- Sidder tændrøret fast i fatningen, eller forekommer der rust i området omkring topstykket? Så kan det være på høje tid til en udskiftning af tændrøret.
- Hvis du føler, at du motor har mistet kraft, så kan det skyldes at en eller flere tændrør er defekte, som gør, at gnisten ikke antændes. Hvis der er tilfældet, så skal de udskiftes.
- I sjældne tilfælde ser vi også, at når toppakningen lækker, så kan der komme olie på tændrørene. Hvis det er tilfældet, så står du foran et meget værre problem, og du bør derfor booke et værkstedsbesøg online til kontrol af toppakningen og topstykket.
Symptomer på en defekt eller dårlig tændspole
Der er flere tegn på, at du måske har en dårlig tændspole i din bil. Du kan holde øje med disse symptomer:
- Der er problemer ved start af bilen
- Du oplever ujævn motorgang, og bilen hopper og danser lidt i tomgang
- Der er manglende trækkraft fra motoren
Hvornår bør jeg skifte motor i bil?
Hvis du oplever et af de ovennævnte problemer, kan det muligvis være på tide at udskifte din motor.
Find os her