Hvad koster det at skifte bremser? Få 3 tilbud på udluftning af bremser eller udskiftning af bremser
Et bremsetjek, udluftning af bremser, reparation af bremser og udskiftning af bremseskiver og klodser, you name it! Det kan være en dyr affære, og en tidskrævende opgave hvis du vælger at gøre det selv. For at gøre denne proces lettere og billigere har vi gjort til opgave, at hjælpe dig med at finde de billigste værkstedspriser.
Er du mere typen som gerne vil gøre det selv, så kan du bruge vores guide ’udluftning af bremser - Gør det selv’ længere nede i artiklen.
Hvad koster det at skifte bremser?
Der er rigtig mange penge at spare på værkstedsregningen ved at udbyde bremseopgaven til lokale værksteder nær dig. Ved at udbyde din bremseopgave vil værkstederne konkurrere på flere parametre for at få netop din bremseopgave, og som ofte er det prisen, der bliver den altafgørende faktor. Som udbyder af opgaven får du 3 mulige værksteder, som du frit kan vælge mellem, og disse 3 værksteder opfylder alle dine krav, og samtidig sparer du med sikkerhed penge på dit endelige valg.
Udskiftning af bremser pris
Ifølge en undersøgelse foretaget af Autobutler har man fundet frem til gennemsnitsprisen på bremseopgaver. Undersøgelsen dækker over bremse skift, udluftning af bremser og udskiftning af bremseskiver og klodser. Gennemsnitprisen på bremse relaterede opgaver er DKK 3.024. Gennemsnitprisen varierer på et spænd fra DKK 2.645 til DKK 3.651 alt afhængig af bilmærket.
Herunder kan du se gennemsnitspriser for top 10 mest populære bilmærker i Danmark, så du frit kan danne dig et overblik og prisen.
Få godt styr på dine bremser
Hos Fixminbil anbefaler vi at du får kontrolleret dine bremser minimum 1 gang årligt, for at holde dine bremser i en forsvarlig stand. Det du selv kan gøre for at kontrollere og vedligeholde dine bremser er, at skifte bremsevæsken, kontrollere både bremseskivernes og bremseklodsernes tykkelse, samt kontrollere for rust. Det er dog værd at bemærke at en kontrol af hele bremsesystemet bør udføres af en mekaniker.
Generelt skyldes hovedparten af bremsefejl at bremsevæsken ikke når sit kogepunkt, eller at bremseskiverne er defekte. I følgende afsnit kan du læse om de forskellige symptomer på defekte bremser, som du bør være opmærksom på når du kører bil. Værkstederne oplever desværre, at rigtig mange af de biler de får ind på værkstedet, har så slidte bremser, at de ikke blot er ulovlige, men at de direkte udgør en kæmpe trussel i trafikken.
Udluftning af bremser
Udluftning af bremser er en særdeles vigtig opgave for både din sikkerhed og dine medtrafikanter, og du bør derfor pleje og vedligeholde dine bremser en til to gange årligt. Bilens bremsesystem er en af de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger på bilen, og med en udluftning af bremser eller en udskiftning af bremser øger du din og andres sikkerhed i trafikken. Prisen på en udluftning af bremser behøver ikke at være en sur oplevelse for din tegnebog, da du ved at udbyde opgaven gennem Autobutler kan spare op til 40% på din værkstedsregning. Ved at udbyde din opgave ’Udluftning af bremser’ får du 3 uforpligtende tilbud fra 3 automekanikere nær dig, og du kan kvit og frit afvise alle 3 tilbud, hvis de ikke opfylder dine krav.
Hvornår har du behov for en udluftning af bremser?
Der findes 3 tommelfingerregler om hvornår din bil bør få udluftet bremsesystemet. De tre tommelfingerregler lyder således:
1. Hvis du har haft skilt bremsekaliberen ad.
2. Hvis du har haft fjernet bremseslangerne.
3. Hvis bremsevæskestanden har været for lav, kan der opstå lufthuller i bremsesystemet.
Luft i bremsesystemet må ikke ignoreres, da det kan få alvorlige konsekvenser når du laver en opbremsning. Med luft i bremsesystemet kan du opleve at din bil bremser skævt, og det kan have fatale konsekvenser, hvis du ikke kan kontrollere din bil under en brat opbremsning. Vigtigheden af en udluftning af bremser er derfor ikke noget man bør ignorere.
Du kan her spare op til 40% på en udluftning af bremser, så du atter igen kan bliver sikkerheden selv på vejene.
Udluftning af bremser - Gør det selv
Udluftning af bremser kan være en uoverskuelig og besværlig opgave, men den er ikke umulig. For at gøre opgaven nemmere bør du have et bremseudluftningsværktøj, hvilke også er årsagen til at de fleste bilejere sender opgaven videre frem for at gøre det selv.
Hvis du insisterer på at klare opgaven selv, og du ikke ved hvor du skal starte, så bør du læse med her, og få 100% styr på din udluftning af bremser. Bilens bremsesystem skal altid udluftes når din bremsekaliber er blevet skilt ad, bremseslangerne har være fjernet eller hvis bremsevæskestanden har været for lav.
En bilmekaniker vil ikke mene at en udluftning af bremser er en svær opgave, det gælder bare om at fange fidusen, og følger du med her, vil vi med hjælp fra denne guide forklare dig hvorfor.
Påkrævet udstyr til udluftning af bremser
Først og fremmest bør du have et bremseudluftningsværktøj, og det kan du få for omkring 150,-. Værktøjet kan også fås meget dyrere, og som regel følger pris og kvalitet hinanden når det gælder bremseudluftningsværktøj. Forskellen på de dyre og billige modeller er som regel, at du med den dyre model er lettere, og med den billige model skal du være mere påpasselig.
Dernæst skal du have en kompressor, da bremseudluftningsværktøjet bruger trykluft, og selvfølgelig bør du have øvrige værktøjsredskaber til at skille bilen ad.
En udluftning af bremser med trykluft vil være nemmere, hvis du kan få din bil løftet op på en lift, så den er lettere tilgængelig, men det kan også lade sig gøre ved enten at opklodse bilen eller tage et hjul ad gangen med en donkraft.
Udluftning af bremser rækkefølge
Vi har her hos Fixminbil.dk udformet en guide, som trinvis forklarer hvordan man færdiggøre en udluftning af bremser på egen vis. I vores trinvis guide antager vi, at du har en lift til at løfte bilen med. Vær dog opmærksom på at der kan opstå uforudsete problemer med udluftning af bremser, hvis du vælger at gøre det selv.
1. Til at starte med skal du løsne hjulboltene til de ikke strammer mere, og du bør ikke rykke for meget i bilen, så snart den er placeret oppe på liften.
2. Løft bilen op på liften, og ryk lidt i bilen for at sikre at den sidder godt fast. Vær opmærksom på ikke at rykke for hårdt, da bilen nødigt skal falde ned.
3. Afmonter hjulene.
4. Sørg for at der er bremsevæske nok i beholderen, eller lav et bremsevæske skift.
5. Start med at skrue udluftningsskruen længst væk fra bremsebeholderen af. Mekanikere har denne tommelfingeregel hvad angår placeringen af den enkelte skrue; først højre baghjul, dernæst venstre baghjul, så højre forhjul og til sidst venstre forhjul.
6. Nu skal du skrue udluftningsskruen ud.
7. Grib fat i bremseudluftningsværktøjet og tilslut den til udluftningsdysen.
8. Når bremseudluftningsværktøjet er tilsluttet, skal du stille og roligt begynde at pumpe langsomt. Hold godt øje med slangen, for når du ikke kan se flere luftbobler i slangen, skal du skrue udluftningsskruen på plads igen.
9. Ovenstående udluftning af bremser skal gentages på alle fire hjul, og vær opmærksom på at der hele tiden er nok bremsevæske i beholderen, så du ikke risikere at skulle starte forfra.
10. Når du er færdig med udluftning af bremser på alle fire hjul, skal du blot sætte og spænde hjulene på plads igen.
11. Dernæst pump bremsen et par gange så den bliver hård og normal.
12. Kig efter om der er bremsevæske nok i beholderen.
13. Til sidst skal du teste om bremserne virker optimalt og som de skal igen.
Disse 13 trin bør du følge, hvis du vælger at tage opgaven op selv. Udluftning af bremser er ikke den sværeste opgave, men den tager lang tid. Det kan ofte betale sig at få det gjort af en mekaniker, da de i forvejen har alle de nødvendige redskaber til sådan en opgave. Hvis du ønsker at slippe for uforudsete problemer med udluftning af bremser ved at gøre det selv, bør du udbyde din opgave ’udluftning af bremser’ og dermed spare op til 40% på din værkstedsregning.
Sikkerheden er meget vigtig ved udluftning af bremser
Hvis du vælger at udlufte dine bremser, så vær meget påpasselig med bremsevæsken. Bremsevæske er ganske nok en olie, men det er ligeledes et farligt kemikalie, så derfor anbefaler vi her hos Fixminbil.dk, at du bør bruge handsker og sikkerhedsbriller ved en udluftning af bremser. Får du bremsevæske på dig under opgaven, bør du straks skylle dig og tøjet bør vaskes.
Vær opmærksom på udluftning af bremser med ABS
Har du en bil med ABS bremser, og er du i tvivl om at de generelle råd og regler også er gældende ved en udluftning af bremser med ABS? Du bør ikke være bekymret, da det netop er tilfældet. Ved udluftning af bremser med ABS gælder de samme råd og regler, som ved almindelige bremser.
Dog skal du være opmærksom på, at biler med ABS bremsesystem har tilsvarende problemer, som kan skyldes at ABS-/ESP-blokken er løbet tør, som kræver at du skal have bilen åbnet og kontrolleret.
Hvornår er det tid at udskifte bremser?
Det forekommer meget individuelt hvor længe ens bremser holder. Der er en række faktorer, som har betydning for hvor længe, ens bremser kan holde. Faktorerne kan blandt andet være din kørestil eller dine rutineture, om du primært køre korte ture i byen eller lange stræk på motorvejen. En anden faktorer er din kørestil, og dine måde at bremse på, som kommer til udtryk i dine nedbremsninger, om de er hårde eller bløde. De hårde nedbremsninger har naturligvis en mere slidende effekt på dine bremser, og vil forkorte dine bremser levetid betydeligt. Hårde opbremsninger kan blandt andet være på grund af kørsel for tæt på den forankørende eller for høj hastighed.
’Hvornår er det tid at udskifte bremser, hvis min bil ikke kører mange kilometer?’ Har du en bil som ikke kører mange kilometer, vil du typisk opleve at bremserne ruster før de slides ned, og det kan i dette tilfælde være en god idé at pleje og vedligeholde dine bremser ved at få dem smurt en til to gange årligt.
’Men hvornår er det tid til at udskifte bremser?’ Der findes en række symptomer, som man bør være opmærksomme på som billist. Symptomerne er følgende:
· Hvis bilen sejler frem og tilbage ved en almindelig opbremsning betyder det at bilens bremser er slidt skævt.
· Hvis bremserne larmer når du drejer betyder det at kaliberen ikke sidder perfekt i forhold til bremseskiven.
· Hvis der kommer en skurrende lyd ved nedbremsning, betyder det at dine bremseskiver eller bremseklodser er slidt op. Det kan også være tegn på at bremserne er rustne, så hvis lyden kun forekommer i begyndelsen af kørslen, er det som tommelfingerregel ikke et problem.
Bremser hyler
Oplever du at dine bremser hyler eller piver i begyndelsen af køreturen, og især efter regn eller sne skyldes det blot rust i overfladen eller fugt og snavs, som har samlet sig i bremserne på grund af høj luftfugtighed. Så hvis dine bremser piver og det går væk efter et par nedbremsninger, så er der intet galt med dine bremser.
Hvis dine bremser piver og de fortsætter med at hyle hver gang du bruger bremserne, så er årsagen mere alvorlig, og en udskiftning af bremser kan koste mange penge, men hvis du ønsker en god pris, bør du udbyde din opgave her, og dermed modtage den bedste udskiftning af bremser pris.
Oplever du at dine bremser piver kontinuerligt, mens du kører er det lyden fra en indbygget slidindikator, som signaler at dine bremser har brug for nye bremseklodser. Slidindikatoren er en lille metal fane, som opererer som et advarselssignal, så du som bilejer ved at det er på tide at få udskiftet bremser.
Andre lyde fra bremserne vil højst sandsynligt kræve en inspektion af bremser for at diagnosticere problemet. En inspektion kan ende ud i, at du bør få dine bremser smurt eller justeret og muligvis udskifte gamle bremsedele i med nye bremsedele, da de gamle formentlig er slidte, og slidte bremser er farlige i trafikken, og bør ikke ignoreres.
Tegn på slidte bremseskiver: Hvornår er det tid til at udskifte bremseskiver?
Skæve slidte bremseskiver vil ikke lade bremseklodserne trykke fladt mod bremseskiven, når bremserne anvendes, og det kan skabe efterfølgende vibrationer, som vil lave en masse støj. Ligeledes vil en ujævne slidte bremseklodser have en funktionerende mangel, idet klodserne ikke trykkes tæt nok på bremseskiven, og dermed skabes en længerevarende piben ved bremserne. Slidte bremseskiver kan som ofte diagnosticeres ved at bilen sejler frem og tilbage ved nedbremsninger.
Bremser hænger
’Dine bremser hænger?’ Sagde han - Hvad betyder det at bilens bremser hænger, og hvad kan man gøre for at rette op på det? Bremser der hænger kan komme af kørsel i vådt vejr. Hvis du for eksempel kører gennem en vandpyt, er der en risiko for, at bremserne optager mudder fra vandpytten. I bremsesystemet kan man finde bremsekaliberen, og er denne af ny og i orden, så burde der være påført en gummihætte, hvis funktion er at beskytte bremserne for snavs og vand. Som stort set alt andet på bilen bliver gummihætten slidt og mør med bilens alder, og med tiden er der risiko for, at gummihætten bliver mør, at den begynder at sidde skævt, som kan resultere i at der kan komme vand og mudder ind til selve stemplet. Vand og snavs i stemplet gør at bremsen ikke vil slippe på optimal vis efter en nedbremsning, og i stedet bliver ’hængende’. Dermed kan bremser der hænger resultere i, at dine bremser bliver hurtigere slidt. For at forhindre dette, bør du pleje og vedligeholde dine bremser ved at få dem smurt og renset en til to gange årligt.
Find os her