Koblingen - Slidt kobling symptomer

Efterhånden som bilen bliver ældre, er der forskelige dele, som skal skiftes. Kobling og gear bruges konstant, og især ved bykørsler. Slidtage på kobling og gear kan derfor ikke undgås i takt med at bilen bliver ældre. Vi har herunder opstillet 4 slidt kobling symptomer, så du har en chance for at indikere hvornår du bør få udskiftet din kobling og svinghjul. Bilens kobling er en essentiel del af bilen, som overfører kraft fra motor til hjulene. Hvis du søger en god pris på udskiftning af kobling, skal du blot klikke her.

Kobling og Svinghjul: Hvordan fungerer en kobling?

Bilens kobling er grundlæggende den del i bilen, som overfører omdrejningskraften fra motor til hjul, hvorved koblingen forbinder to eller flere roterende aksler. Bilens kobling sørger for forbindelsen mellem motoren og gearkassen. I biler med manuel gearskifte forbinder bilens kobling de to aksler, som kommer fra motoren og akslerne som kører hjulene rundt. Når koblingspedalen trædes ned er der et leje, som presser nogle fjedre af metal, der sørger for at koblingsnavet får frit løb mellem koblingens trykplade og bilens hjul. Koblingens funktion er en essentiel del af bilens maskineri, fordi motoren hele tiden genererer kræfter for at kører hjulene rundt.

For at undgå unødvendig slidtage på koblingen bør man altid igangsætte bilen, i bilens laveste gear. Man får derved hurtigere sat bilen i bevægelse, og man undgår mulige slidtager på kobling. Ved at starte bilen i for højt et gear vil koblingen blive filet for at få sat bilen i gang, og det vil koblingen tage skade af. En anden måde at spare bilens kobling på, og som man nemt kan påføre sin kørestil er, at hvis man holder stille,  i kø f.eks., så kan man sætte bilens i frigear og slippe koblingen. Ved at sætte bilen i frigear og slippe koblingen undgår man at koblingsnavet presses sammen i længere tid, og man slider derved ikke unødvendigt på udrykkerlejet. Man kan opleve at bilens kobling rusker ved igangsætning, som kommer af at koblingen er brændende varm, og derfor kan det opleves at bil ryster ved start.

Koblingen består af 2 dele

Bilens kobling består grundlægende af to dele - en koblingsplade og et drivhjul.

Hvis koblingspedalen ikke trykkes ned er der et sæt fjedre, som sørger for at selve trykpladen trykkes op mod koblingspladen. Når koblingspladen får presset fra trykpladen, så bliver pladen og drivhjulet trykket sammen. Denne funktion betyder at kræfterne overføres fra motoren til hjulene som kører rundt. Når man træder koblingen ned fjernes trykpladen fra koblingspladen, som derved slipper drivhjulet, så hjulene ikke længere kører rundt. Hjulene drejer dog stadig rundt i det man kalder frihjul, men det er værd at bemærke at de ikke bliver kørt rundt.

Hvornår er kobling slidt og hvornår bør du udskifte din kobling?

Slidt kobling symptomer? Det kan være svært at sige nøjagtigt, hvornår bilens kobling skal udskiftes, men der findes en håndfuld symptomer, som du bør være opmærksom på, og som kan give dig en klare tegn på ødelagt kobling eller defekt kobling symptomer, og at tiden derfor nærmer sig til en udskiftning af kobling.

Herunder finder du 4 slidt kobling symptomer, som kan hjælpe dig med at give en indikation på hvornår du bør udskifte koblingen. Tegn på ødelagt kobling og symptomer for defekt kobling bør ikke ignoreres.

  • Første symptom på slidt kobling er, at det ikke må være svært at træde koblingen i bund og skifte gear. Oplever du dette er det et symptom på at koblingen er ved at slidt, og bør skiftes.
  • Andet symptom på slidt kobling er, at der ikke må være stigende eller faldende lyde fra motoren, uden at man berører koblingen.
  • Tredje symptom på slidt kobling er, at selve gearskiftet ikke må være besværligt eller larme, som skærende tænder. Oplever du dette kan det være tegn på ødelagt kobling, og du bør derfor få udskiftet koblingen.
  • Fjerde og sidste symptom på slidt kobling er, at det ikke må være svært at finde koblingspunktet, og derved må bilen heller ikke ryge ud af gear. Sker dette er det slidt kobling symptomer.

Oplever du nogle af de ovenstående slidt kobling symptomer, bør du straks få udskiftet din kobling. Vil du finde den billigste pris på udskiftning af kobling, bør du udbyde din opgave her, og lade autoværkstederne henvende sig til dig med et skiftligt tilbud.

Udskiftning af kobling

Hvis bilen er begyndt at ruske bør du få en udskiftning af kobling, samt en udskiftning af svinghjul. Nyere biler har en såkaldt ”dual mass” svinghjul, som er to stykker metal der er sammensat med hårdt gummi imellem, som giver forbindelse fra svinghjul til bilens motor, og selve den del koblingsnavet sidder på. Hvis svinghjulet er slidt op kan man mærke det på at koblingen rusker, men endnu værre kan det gå ud over motorens gang. Rigtig mange biler går dårligt i tomgang, fordi de kører rundt med et defekt svinghjul.

Med en arbejdsopgave ’udskiftning af kobling’ vil både kobling og svinghjul blive udskiftet, hvilket betyder at dette er en opgave, som tager lidt længere tid end andre bilreparationer.

Hos autoværkstederne er udskiftning af kobling en rutineopgave, og prisen på en kobling og de nødvendige reservedele forekommer ofte konstant, og dermed er det timeprisen, som er den varierende forskel fra autoværksted til autoværksted i forbindelse med en udskiftning af kobling. Det er derfor tiden værd at udbyde din opgave, så du kan spare penge på udskiftning af kobling.