En lille service på bil er for dig, som har en ældre bil, hvor bilen ikke længere er dækket af fabriksgarantien. En lille service på bil er mindre end en stor service på bil – og kaldes også for en basis service på bil, men den er også væsentlig billigere. En lille service på bil er skræddersyet til dig, som søger en billigere service på bil, som et alternativ med mange fordele.

Hvorfor har jeg brug for en service på bil?

En basis service på bil er en investering for din bils driftssikkerhed og øger din tryghed både for dig og dine medpassagerer. Når du jævnligt får bilen serviceret med en basis service på bil, er du samtidig med til at forlænge bilens levetid, samt øger du også gensalgsværdien på din bil.

Basis service på bil pris: Hvad koster service på bil?

En basis service på bil har en fast lav pris, men det hænder at mekanikeren opdager slid eller defekter i forbindelse med service på bil tjekket, som kan kræve reparation eller udskiftning af dele, som ikke indgår i basis service pakken. Hvis det er tilfældet, vil værkstedet kontakte dig med et skriftligt tilbud på reparationen eller udskiftningen. Værkstedet giver dig muligheden for at få fikset fejlen, men du kan også vælge blot at hente din bil, og kun betale for basis servicen. Der vil aldrig blive lavet yderligere reparationer på din bil uden din accept.

Billigste service på bil

Her er du garanteret den billigste service på bil på markedet, og du får kontakt til værksteder i hele landet, så du behøver ikke at køre langt for dette tilbud. Alle samarbejdende værksteder tilbyder en ”billig service på bil” tilbud, som er skræddersyet til ældre biler, som ikke længere er dækket af fabriksgarantien. Få tilbuddet på en basis service på bil her og nu, og bliv godt kørende igen på de danske veje.

Hvor ofte skal en bil til service?

Din bil har rigtig godt af at blive serviceret løbende. Regelmæssige service på bil kan forebygge mod større skader og reparationer, samt vil løbende serviceringer sikre at du ikke oplever pludselig havarier eller andre problemer på vejen.

Men hvor ofte skal en bil til service?

Du står sikkert og tænker: serviceeftersyn hvor ofte eller service på bil hvor ofte? Det er meget individuelt fra bil til bil, og det er svært at komme med et præcis interval. Faktorer som dit køremønster, motortype, bilens alder og bilproducentens anbefalinger har stor betydning for hvor ofte din bil skal have en service på bil. Dog forekommer det mest almindeligt, at der skal foretages en service på bil efter ca. 10.000 til 30.000 km. Kører du væsentligt mindre om året, så anbefaler vi, at du får tjekket din bil med 1-2 års mellemrum.

3 forskellige typer service på bil

Der findes som udgangspunkt tre forskellige typer af service på bil / serviceeftersyn du kan vælge mellem.

Oliefilter- og olieskift

Hvis du vælger en olieservice, får du skiftet olien og oliefilteret på din bil. Det hænder at tjek af dæktryk, lys, bremser og kølervæske også er inkluderet.

Basis service: Lille service på bil

Når vi snakker om basis service, så snakker vi egentlig om den lille service på bil. Med en lille service på bil får du ligesom ovenstående skiftet olien og oliefilteret, samt får du udført en lang række andre servicer, som du kan se længere nede på siden.

Stor service på bil

Med en stor service på bil får du samme indhold, som ved et lille service. Derudover får du tjekket bremserne grundigere, fordi mekanikeren laver et fysisk servicesyn, hvor bremserne skilles ad, renses og smøres. Dernæst udskifter mekanikeren pollenfilteret og brændstoffilteret, samt udskifter mekanikeren gearolie og bagtøjsolie. Hvis nødvendigt kan det ske, at mekanikeren justere dine ventiler.

Hvilket service på bil bør jeg vælge?

På nye biler angiver bilproducenten ofte hvilke typer service, din bil har brug for i bestemte intervaller. Vi anbefaler at du følger deres vejledende mønster. Et eksempel på dette kan være, at bilproducenten har angivet, at din bil blot har brug for en lille service på bil den første gang, men derefter ved fx 40.000 eller 60.000 km, bør du få foretaget den store service på bil.

Hvis du har en 2-3 år gammel bil, så har du formentlig stadig en fabriksgaranti, og du bør derfor ikke få foretaget denne basis service på bil, du bør i stedet bestille et ordinært service på bil i henhold til producentens krav.

Basis service på bil erstatter ikke intervaller i henhold til producentens forskrifter

BEMÆRK:

  • En basis service på bil erstatter ikke egentlige serviceintervaller, som et ordinært service på bil gør.
  • En basis service på bil giver ikke et stempel i servicebogen. Ønsker du dette, kan du booke et fuldt service efter forskrifterne her.

En basis service på bil er skræddersyet til dig, som har en ældre bil uden fabriksgaranti. Denne Basis service på bil er mindre end et almindeligt service på bil og væsentlig billigere. Herudover får du tilbudt 2 års garanti på alt mekanisk arbejde, samt minimum 2 års garanti på alle reservedele.

Oliefilter- og olieskift

Et oliefilter- og olieskift er en vigtig faktor for din bil levetid, fordi både oliefilteret og olien har en vigtig betydning. Hvis du tjekker din oliestand regelmæssigt, og udskifter dit oliefilter- og olie en gang årligt, formindsker du risikoen for at motoren går i stykker.

Bemærk: Med en basis service på bil tømmer mekanikeren din bils gamle olie, skifter det gamle oliefilter ud og fylder herefter op til 4 liter ny kvalitetsolie på, som passer til din bils motortype. Kræver din bil mere olie end 4 liter, skal du blot betale den gældende listepris for mængden af olie udover de 4 liter – olien koster i mellem 100-250 kr. pr liter afhængig af olietypen.

Du får et olieskift i alle service på bil

Olieskift: Bilens gamle og urene olie tømmes og fjernes

Som en del af basis service på bil pakken er olieskift inkluderet, og har en væsentlig stor betydning for vedligeholdelse af din bil. Ved olieskift beskytter du nemlig din bils motor, idet selve motorolien holdes ren fra urenheder og skidt, og ydermere bevarer du oliens gode egenskaber ved et olieskift. Oliens gode egenskaber kommer i at olien smører motoren, holder motoren ren, samt fungerer olien som en kølende smørelse for motoren. Olieskift er derfor en yderst vigtig faktor, for at netop at vedligeholde din bil.

Udskiftning og montering af nyt oliefilter

Olieskift og udskiftning af oliefilter går som regel ind under samme service på bil, fordi uden et oliefilter skift, er der intet som beskytter din bils motor. Oliefilteret holder olien ren for skidt og urenheder, som kan ødelægge din bils motor. Olieskift og udskiftning af oliefilter går derfor gerne ind under samme service på bil, fordi en ren olie ingen god effekt har uden et rent og ordenligt oliefilter.

Service på bil inkluderer en påfyldning på op til 4 liter olie

Hvis du vælger et olieskift hos et samarbejdende værksted, får du en påfyldning op til 4 liter ny olie, som er en af basis service på bil pakken. Og bare rolig – mekanikeren ved lige nøjagtig, hvor meget olie din bil har brug for.

Nulstiller serviceindikator efter eget behov

Alt afhængig af dit behov kan vores mekanikere nulstille din serviceindikator.

Olieskift hvor ofte?

Olieskift hvor ofte? Ja, det er et godt spørgsmål, som vi vil gøre vores bedste for at besvare så præcist som muligt!

Hvor ofte du skal have et olieskift, kommer helt an på, hvordan du bruger din bil. Hvis du primært bruger din bil til korte ture og bykørsel, bør du tjekke din oliestand pr. 1000km, fordi korte ture og især bykørsel slider mere på bilens motor. Hvis ikke dette er tilfældet for dig, anbefaler vi, at du bør kontrollere din oliestand pr. 1000-2000km.

Vi har som en tommelfingerregel at det er en god idé, at få et årligt olieskift eller et olieskift pr. 15.000km, samt udskiftning af bilens oliefilter.

Bemærk: Et oliefilter- og olieskift er ikke det samme som at få tjekket oliestanden, og du bør derfor tjekke din oliestand oftere. Du bør ikke tage til en mekaniker for at tjekke oliestanden i bilen, fordi dette kan du gøre nemt selv. Se vejledende video fra Opel herunder.

Hvorfor skal du have et regelmæssigt olieskift?

Hvis ikke du får et regelmæssigt olieskift, kan det have alvorlige konsekvenser for din bils motor. I Danmark har vi en rigtig høj fugtighed i luften, som kan betyde, at der lettere kommer vand i olien, som gør olien tyndere, og olien mister derfor dens gode egenskaber. Det betyder at motorens bevægelige dele, ikke længere bliver smurt tilstrækkelig nok, som betyder, at modstanden i motoren forøges.

Modstanden i motoren forøges uden et regelmæssig olieskift

Når modstanden i motoren forøges, medfører det hurtigere og mere slid på motoren, og brændstoføkonomien bliver forringet betydeligt, derudover øges din bils CO2 udslip, fordi bilens forbrændingsmønster skifter. Et regelmæssigt olieskift og en udskiftning af dit gamle oliefilter, har en stor betydning for din bils vedligeholdelse.

Biltjek

I basis service på bil får du et gennemtjek, af alle bilens synlige dele som; billygter, viskere, forrude, sikkerhedsseler, aircondition og klimaanlæg. Bemærk at visse ting som udskiftning og reparation ikke er inkluderet. Sker det at du skal have udskiftet eller repareret dele som ikke er inkluderet i basis service på bil, skal du betale ekstra for dette. Mekanikeren vil oplyse dig om eventuelle fejl og mangler, og han/hun vil ikke reparere eller udskifte noget uden din fulde accept.

Tjekker billygternes funktion

I basis service på bil pakken bliver dine billygter tjekket af autoriserede fagmænd, så de overholder EU’s nyeste billygter regler. I 2011 indførte EU nye billlygter regler om, at alle biler skal køre med kørelys i dagtimerne. For at spare på bilens energi gælder denne billygter regel ikke baglysene, de må gerne være slukket i dagstimerne.

Hvilket lys skal man køre med om dagen efter de nye billygter regler i 2011?

Så ja, hvilket lys skal man køre med om dagen?

Alle nye biler fra 2011 skal efter det nye lovkrav til lygter på bil, køre med kørelyset tændt i dagstimerne. De nye regler har givet os danskere nye udfordringer, fordi vi igennem mange år har været vant til, at både baglygter og forlygter tænder, ligeså snart man tænder bilen.

Nye billygter regler 2016

1. Juli 2016 ændrede EU billygter reglerne igen. Efter de nye kørelys regler 2016, skal alle nye bilers baglygter tænde automatisk når det bliver for mørkt – gælder alle nye biler efter d. 1. Juli 2016.
Mekanikeren gennemtjekker dine billygter efter EU’s nyeste lovkrav
Vores mekanikere vil i service på bil pakken give dine billygter et gennemtjek efter de nyeste billygter regler, så du igen kan være godt kørende på vejene om natten, samt tjekker de billygternes indstilling.

Tjekker forrude for stenslag og revner

Stenslag eller revner i forruden på bilen, kan have konsekvenser i form af, at din bil ikke er lovlig, og den vil derfor ikke gå igennem syn. Der findes heldigvis klare regler for, hvornår en forrude kan godkendes til syn. Med en service på bil vil mekanikeren kontrollere, om din forrude opfylder kravene. Opfylder din forrude ikke kravene, vil mekanikeren gøre dig opmærksom på dette og tilbyde at reparere det. En reparation af forruden er ikke inkluderet og det vil koste dig ekstra.

Er min forrude godkendt i EU, hvis den er godkendt i Danmark?

Ja, hvis din forrude bliver godkendt i Danmark, er den også godkendt i resten af EU, fordi vi i EU har et fælles regelsæt når det gælder forruder, der er ramt af stenslag og/eller revner.

Ensartet bedømmelse af forruder

For at minimere enhver tvivl forekommer et syn af forrude ensartet. Dvs. at vores mekaniker gennemtjekker din forrude efter regelbogen, så du med sikkerhed ved, at din bil opfylder kravene ved syn.

Forruden opdeles i 3 områder efter reglerne

Når man syner en forrude, så deles forruden op i 3 områder A,B,C, som omfatter arealet indenfor det originale viskerfelt. Rettere sagt, så omfatter det området hvor vinduesviskerne holder ruden fri for regnen.

Forrude: Område A

Område A er på forruden kendetegnet som værende det fjernsigtede område, og området er defineret til at være et 300 x 300mm område på forruden lige over rattet.

Forrude: Område B

Område B er på forruden defineret som værende et bånd på tværs af forruden. Område B har samme højde som område A, og kommer på begge sider af område A på forruden.

Forrude: Område C

Område C er på forruden en forlængelse af område B hen i mod passagersædet. Område C er på samme højde som A og B.

Stenslag eller revner i forrudens områder udenom

Får du stenslag eller revner i forruden udenfor disse områder, har disse ingen betydning. Vi anbefaler dog at du får dem repareret / udskiftet, fordi revner i forruden kan forværres ved fx at køre over vejbump.

Ikke godkendte forruder

Står du i den situation, at din forrude bliver kasseret til syn, så har din forrude sikkert en af følgende størrelse skade:

Område A på forrude – ikke godkendt

Revner eller stenslag i forrude, som ikke kan dækkes af en cirkel på 3mm i diameter, går ikke igennem syn. Mindre skader, som bevirker, at genstande der ses gennem ruden, fremtræder utydelige og forvrængende – det kan fx være ridser, mattering eller sandblæsning på forruden i område A.

Område B på forrude – ikke godkendt

Revner i forrude der ikke kan dækkes af en cirkel på 50mm i diameter, og stenslag i forrude som ikke kan dækkes af en cirkel på 10mm i diameter – godkendes ikke hos syn.

Område C på forrude – ikke godkendt

Revner i forrude der ikke kan dækkes af en cirkel på 150mm i diameter, og stenslag som ikke kan dækkes af en cirkel på 30mm i diameter – godkendes ikke hos syn.

Andre forhold på forruden som har indflydelse ved syn af forrude

Vi har listet en række forhold op, som også har indflydelse ved syn af forrude.

Hvis der opstår en skade på forruden på grænsen mellem to områder, skal skaden behandles som værende to separate skader. Skaderne vurderes hhv. ud fra hver deres regler, som er gældende det specifikke område.

  1. Skaden må tilsammen ikke være større end det tilladte i B, hvis vi antager at vi tager udgangspunkt i en skade, som sket på grænsen mellem A og B.
  2. Forruden består af to lag glas, og hvis en skade gennemgår begge disse lag – placeret vilkårligt på forruden, anses dette som en skade, som ikke kan godkendes af syn.
  3. Revner eller stenslag i forrude, som er blevet repareret, og hvor de reparerede områder stort set forekommer usynlige, vil ikke blive anset som en skade – forruden kan derfor godkendes.
  4. Arealer i områderne A,B eller C, som er sorte eller sortprikket langs forrudens yderkant eller området bag det indvendige førerspejl, disse fejl bliver ikke anset som skader.

Derudover forekommer reglerne en smule anderledes for biler med centralplaceret rat, fordi forruden kun består af områderne A og B.

Tjekker gummiet på viskerblade

Ved basis service på bil gennemgår mekanikeren dine viserblade, og giver dem en viskerblade test. En viskerblade test viser om viskerbladende skal skiftet. Du ved du skal skifte viskerblade hvis gummiet på viskerbladet ikke er blødt og friskt mere.

Skifte viskerblade sommer

Tro det eller ej, men efter en sommer er det en god idé at få tjekket viskerbladende, fordi de ofte bliver slidt ned af insekter og blade. Dine viskerblade skal gerne være klar til efterårsregnen og vinterens slud og sne, så du kan få det optimale udsyn.

Skifte viskerblade sommer

Til foråret er det igen en god idé at tjekke dine viskerblade, fordi vinteren har en ødelæggende effekt på dine viskerblade. Gummiet bliver slidt og hårdt, og kan give ridser i forruden.

Viskerblade tilbud

Der findes adskillige forhandlere af viskerblade, som ofte har viskerblade tilbud løbende. Tjek derfor gerne de forskellige webshops og magasiner ud, før du vælger første og bedste viskerblade.

Tjekker viskerblade på forrude, bagrude og billygter

Vores mekaniker tjekker selvfølgelig alle viskerbladende på både forrude, bagrude og i billygterne, så du slipper for besværet. Samt sikrer du dig selv en forrude og en bagrude med frit udsyn og sigtbarhed.

Tjekker bilhorn

Det lyder underligt, men hos syn tjekker de om dit bilhorn virker optimalt. Hornet er en sikkerhedsforanstaltning, som har den funktion at advare andre, som færdes i trafikken. Det er derfor lovpligtigt, at dit bilhorn virker og afgiver en klar og konstant tone.

Med en service på bil gennemtjekker mekanikeren dit bilhorn, så det lyder lovpligtigt og virker efter reglerne.

Flere bilhorn på bil

Hvis du har flere bilhorn på din bil, er det intet problem, bare de virker sammen med det originale bilhorn på bilen. Det tjekkes også hos en service på bil og ligeledes hos syn.

Tjekker sikkerhedsseler

Hos en service på bil tjekker mekanikeren, om alle dine sikkerhedsseler i bilen er godkendte efter den gældende lov. Loven lyder således:

Regler for sikkerhedsseler

Sikkerhedsseler hvornår?

Først og fremmest skal alle i bilen have sikkerhedssele på, og det er ulovligt at være flere i bilen end sikkerhedsseler. Hvilket giver god mening, fordi der er en risikofare ved ikke at have sikkerhedssele på.

Eftermontering af ekstra sikkerhedsseler i bilen

De nyere biler har ofte godkendte sikkerhedsseleforankringer på bagsædepladserne, hvor du nemt har mulighed for at eftermontere ekstra sikkerhedsseler på bagsædet. Det du skal være opmærksom på, er at den valgte sikkerhedssele, skal være E-godkendt.

Godkendt sikkerhedssele har:

Godkendte sikkerhedsseler skal være mærket af en af følgende:

  1. ECE-regulativ 16-04,direktiv 77/541/EØF, som ændret ved 96/36/EØF, eller
  2. direktiv 97/24/EF
  3. Rettere sagt – en godkendt sikkerhedssele vil være mærket med et mærkat, hvorpå der står E eller e i en ring/kvadrat.

Regler for sikkerhedsseler i veteranbiler

Regler for sikkerhedsseler i veteranbiler er en undtagelse fra ovenstående regler om sikkerhedsseler – alt afhængig af hvornår de er registreret.

Før 1. Juli 1969

Sikkerhedssele reglerne for personbiler registreret første gang før d. 1. Juli 1969, er der ikke nogle krav om sikkerhedsseler, på hverken forsæder eller bagsæder. Efter d. 1 Juli 1969 er der krav om sikkerhedsseler på forsæderne.

Før 1. April 1989

Sikkerhedssele reglerne for personbiler registreret første gang d. 1 april 1989 eller herefter, skal have sikkerhedsseler på forsæderne og bagsæderne.

Er du den heldige ejer af en veteranbil?

Reglerne for sikkerhedsseler i veteranbiler gør, at du som ejer af en ældre bil gerne må køre i den, selvom den ikke har sikkerhedsseler, og det gælder også veteranbiler, som ikke har sikkerhedsseler på forsædet – ifølge ovenstående regler for sikkerhedsseler i veteranbiler.

Særlige sikkerhedssele regler for børn i bilen uden sikkerhedssele
Med børn i bilen gælder de samme regler, som de ovenstående. Der må ikke være flere i bilen, end der er sikkerhedsseler til. Derudover skal børn under 135cm være spændt fast i sikkerhedsudstyr, som passer til deres vægt og højde. Sikkerhedsudstyret skal være godkendt med mærkaterne ECE 44-03 eller 44-04.

Tjekker din autolak tilstand

Ved en service på bil tjekker mekanikeren autolakken, og vurderer dens tilstand.

Smøring af dørhængsler

Med en service på bil får du smurt dine låse, som du nok ellers ikke selv for gjort. Har du centrallåse i din bil, er det især vigtigt at få smurt alle dine låse, og især dem du ikke bruger normalt. Du kan sagtens gøre dette selv ved at bruge låseolie eller grafit på låsene. Smøring af dørhængsler er inkluderet i din service på bil.

Tjekker aircondition køleevne

Aircondition og klimaanlæg holder desværre ikke deres gode funktion for evigt. Med tiden taber aircondition og klimaanlæg kølemidlet, som hænder ud i nedsat køleevne. Aircondition og klimaanlæg kræver vedligeholdelse, og et regelmæssig eftersyn, og en aircondition service, giver optimal holdbarhed og køleffekt. Med en service på bil vil mekanikeren tjekke din aircondition og klimaanlæg.

Aircondition service frem for reparation

Brug ikke dine penge på dyre reparationer af aircondition og klimaanlæg, men derimod er det en god idé at forbygge og vedligeholde dit klimaanlæg og aircondition med et regelmæssig klimaanlæg og aircondition service, få derfor regelmæssigt tjekket aircondition med en service på bil.

Klimaanlæg og aircondition service hvor ofte?

For at holde din aircondition og klimaanlæg i top, anbefaler vi, at du får dem tjekket 2 gange årligt hos en autoriseret mekaniker ved en service på bil. Så risikerer du ikke, at dit klimanlæg og aircondition ikke virker en kold vinteraften eller på en brandvarm sommerdag.

Klimaanlæg og aircondition service hvor ofte og hvornår? 

Vi anbefaler som sagt at tjekke op på dit klimaanlæg og aircondition 2 gange årligt hhv. i foråret og efteråret. I nyere biler er det nok med en aircondition service en gang årligt.

Klimaanlæg og aircondition bil virker ikke

Klimaanlæg eller aircondition bil virker ikke eller aircondition køler ikke? Er du uheldig at stå i den situation, at dit klimaanlæg eller din aircondition i din ikke virker, så frygt ej. Med 3 uforpligtende tilbud fra 3 værksteder nær dig, kan du sikre dig selv en god pris og en god mekaniker.

Udskiftning af pollenfilter og eventuel nye kølemiddel er ikke inkluderet i service på bil

Med et klimaanlæg og aircondition service på bil er udskiftning af pollenfilter og nyt kølemiddel ikke inkluderet i servicen. Hvis en udskiftning af disse er nødvendig i service på bil, vil du betale ekstra for denne service. Men frygt ej, mekanikeren vil ikke uden din accept servicere eller udskifte ting på din bil, som ikke er inkluderet i service på bil pakken.

Biltjek hvor ofte?

En god idé er at tjekke din bil 2 gange årligt, for den mest optimale vedligeholdelse af din bil. Her tilbydes derfor 3 uforpligtende tilbud på 3 værksteder i dit nærområde. Bare rolig, selvom du modtager 3 uforpligtende tilbud, er du ikke bundet af disse tilbud, du kan frit afvise dem, hvis ikke de passer efter dit behov.

Køreegenskaber

I en basis service på bil tjekker mekanikeren dæktrykket på dine dæk, samt dækmønsteret. Dette er essentielt for at bevare din bil gode køreegenskaber, køresikkerhed og brændstoføkonomien.

Tjekker dæktryk

Ved service på bil tjekker mekanikeren dæktrykket i dine dæk. Et korrekt dæktryk giver din bil bedre sikkerhed, så du er bedre kørende, manøvrerne og dine bremser virker optimalt med det korrekte dæktryk.

Et dæktryk på under 20% af det anbefalede

Hvis du kører med et dæktryk på under 20% af det anbefalede, vil du slide dine dæk 10% hurtigere op, og dit brændstofniveau vil stige tilsvarende. Derudover anbefales det, at du øger dæktrykket, hvis vægten i bilen ændres markant, dette er dog kun en anbefaling. Ved en service på bil vil mekanikeren finde det rette dæktryk til din bil.

Tjekker dækmønster

Ved service på bil tjekker mekanikeren din bils dækmønster, som er utroligt vigtigt for din køresikkerhed og brændstoføkonomi. Et dækmønster – som også kaldes slidbane, som er slidt ned, forringer din bils vejgreb og dermed din køresikkerhed.

Dækmønster nye dæk

På dine dæk kan du finde en slidindikator, som ofte er små forhøjninger i kanalerne. Når dækmønsteret er slidt ned til indikatorerne, er det tid til nye dæk med friske dækmønster. Hvis dine dæk er mere end 6 år gamle, bør du udskifte dem, uanset hvor slidte de er.

Dækmønster lovkrav: Lovligt eller ikke lovligt dækmønster

Når vi taler om trafiksikkerhed, så er et korrekt dækmønster en meget vigtig faktor. Dækmønsteret – også kaldt slidbane, er bilens eneste kontakt med vejen. Selvom du har en bil hvor støddæmpere, bremser, styretøj osv. virker perfekt, så hjælper det ikke meget, hvis dine dækmønstre er slidte, fordi dækmønsteret har den direkte kontakt til vejen, og det vil dermed forringe din køresikkerhed.

Hvor meget dækmønster skal mine dæk have?

Ifølge loven skal dine dæk have minimum dækmønster på 1.6mm. Bliver dine dæk slidt ned til netop 1,6mm, er det på tide at udskifte dine dæk med nogle nye, som har friske dækmønster. Dog anbefaler flere dækeksperter et minimum dækmønster på 3,0mm i dybden, så du undgår akvaplaning. Akvaplaning kommer af at køre i vådt føre, med slidte dækmønster, eller hvis de regner utroligt meget, som resulterer i et højt lag regnvand på kørebanen.

Dækmønster minimum sommerdæk

Ovenstående lovkrav er gældende for sommerdæk, som er et minimumskrav for dit dæks dækmønster.

Dækmønster minimum vinterdæk

Lovkravet er også gældende vinterdæk, dog anbefaler vi at du ikke kommer under 3,0mm, som minimum dækmønster, for netop din og dine medpassageres køresikkerheds skyld. Et dækmønster på under 3,0mm i dybden, er ikke sikkert om vinteren!

Derudover bør du altid køre med med vinterdæk, når det er vintervejr!

Hvor meget mønster på nye dæk eller gamle, er der forskel?

Om du har nye eller gamle dæk, er lovkravet, at du som minimum skal have et dækmønster med en dybde på 1.6mm. Derudover er det en god tommelfingerregel at udskifte dine gamle dæk efter 6 år.

Kørsel i udlandet om sommeren: dækmønster minimum Tyskland og andre lande

I Europa må du som minimum dækmønster have 1,6mm i dybde på dine sommerdæk. Er dine dækmønster slidt ned til under dette minimumskrav, bør du hurtigst muligt få dem udskiftet. Når det er sagt, anbefaler vi at du udskifter dine sommerdæk, så snart dækmønsteret er under 3,0mm i dybden, ligesom vi anbefaler det i Danmark.

Kørsel i udlandet om vinteren: dækmønster minimum Tyskland og andre lande
Regler for brug af vinterdæk i Europæiske lande, som gælder biler med en totalvægt på under 3.500 kg. Hvis du skal på juleferie, vinterferie eller skiferie er det vigtigt at du har styr på reglerne for dækmønster i de forskellige lande. Og du finder måske ud af, at du bør få en service på bil.

Dækmønster lovkrav Tyskland

  • Vinterdæk: I Tyskland må du kun køre med dæk, som er beregnet til vinterkørsel. Hver derfor opmærksom på, om dine vinterdæk har de rette mærkninger i form af M+S.mærkning og et snefnugssymbol, eller at du kører med helårsdæk, som har en M+S-mærkning.
  • Dækmønster dybde: Ligesom i Danmark, skal du i Tyskland have et minimum dækmønster på 1,6mm i dybden, men det anbefales at du har et minimum dækmønster på 4,0mm i dybden.
  • Snekæder: Snekæder er tilladte, når vejene er dækket af sne, og snekæderne kan være påkrævet med skiltning på fx bjergveje. Når du kører med snekæder, skal du overholde en hastighedsbegrænsning på 50 km/t.
  • Pigdæk: Er ikke tilladte i Tyskland.
  • Sprinklervæske: Skal være frostsikret.

Dækmønster lovkrav Sverige

  • Vinterdæk: I Sverige er vinterdæk obligatoriske mellem 1. December og 31. Marts på veje med is, sne eller våde oveflader, og når temperaturen er omkring eller under frysepunktet.
  • Dækmønster dybde: Vores anbefalingskrav i Danmark på et minimum dækmønster på 3,0mm, er minimumskravet i Sverige. Hver derfor opmærksom på dette, hvis du kører til Sverige om vinteren.
  • Snekæder: Er tilladte hvis modernatur, vejr- og vejforhold kræver det.
  • Pigdæk: I Sverige er pigdæk tilladte mellem 1. Oktober og 15. April. Pigdække er også tilladte uden for denne periode, hvis vejr- og vejforhold kræver det. Pigdækkende skal monteres på alle 4 hjul, og der kan forekomme lokale regler omkring pigdække. Der kan fx være områder i byerne hvor pigdække ikke er tilladt.
  • Sprinklervæske: Skal være frostsikret.
  • Skovl: Der skal medbringes en skovl.

Dækmønster lovkrav Norge

  • Vinterdæk: Ifølge Norges færdselslov er det førerens af køretøjets ansvar, at køretøjet er sikret med tilstrækkeligt nok vejgreb i form af pigdække, snekæder eller lignende. Sort på hvidt betyder det, at du skal køre på vinterdæk eller pigdæk om vinteren. I Norge SKAL du medbringe snekæder.
  • Dækmønster dybde: Ligesom Sverige skal dit dækmønster have en dybde på minimum 3,0mm.
  • Snekæder: I Norge er snekæder tilladte i Sydnorge mellem 1. November og første søndag efter påskedag. Hvis du befinder dig i Troms, Finnmark og Nordland, er pigdæk som udgangspunkt tilladte fra 15. Oktober og frem til 1. Maj, men perioden kan dog variere alt afhængig af vejr- og vejforholdende.
  • Pigdæk: Det samme er gældende pigdæk, som snekæder. Derudover kan pigdække bruges udenfor disse perioder, hvis vejr- og vejforhold gør det nødvendigt. Dog skal du i Oslo, Bergen og Trondheim betale en afgift for at køre med pigdæk.

Dækmønster lovkrav Italien

  • Vinterdæk: I Italien er vinterdæk eller snekæder obligatoriske i Val D’Aosta mellem d. 15. Oktober og d. 15. April. Perioden kan skifte alt afhængigt af vejr- og vejforhold.
  • Snekæder: I Italien generelt er snekæder tilladte fra d. 15 November til d. 15. Marts, og visse steder er det påbudt ved skiltning. I Val D’Aosta skal du medbringe en snekæde eller vinterdæk i perioden mellem d. 15. Oktober til d. 15. April.
  • Pigdæk: Pigdæk er tilladte mellem d. 15. November til d. 15. Marts. Pigdækkene skal som regel være monteret på alle fire hjul og en eventuel anhænger.

Dækmønster lovkrav Schweiz

  • Vinterdæk: I Schweiz er vinterdæk ikke obligatoriske, men føreren af bilen kan få tildelt bøder, hvis han ikke er udrustet til at køre i vintervejr. Så ja, det er på en måde obligatorisk, hvis du vil undgå bøder.
  • Snekæder: Snekæder er obligatorisk i de områder, hvor de skilter med det, dog skal snekæderne som udgangspunkt kun påmonteres på de trækkende hjul.
  • Pigdæk: I Schweiz er pigdække tilladt fra 1. November til 30. April, men ikke på motorveje og motortrafikveje. Der er dog visse undtagelser i San Bernadino- og St. Gotthard-tunnelerne. Piggene på dækket må maksimum være 1,5mm lange, samt på du kun køre med en hastighedsgrænse på maksimum 80 km/t. Desuden skal du påsætte et pigdæk- /fartklistermærke eller 80 km/t mærke, på dine pigdække.

Dækmønster lovkrav Frankrig

  • Vinterdæk: Ligesom i Schweiz er vinterdæk ikke obligatoriske, men det anbefales at montere, hvis der er sne eller is på vejene.
  • Dækmønster dybde: Vinterdækkenes minimum dækmønster skal være 3,5mm i dybde.
  • Snekæder: Snekæder er tilladte når vejene er dækket af sne og is, eller de veje og områder hvor det påkræves med skiltning. Hvis du kører med snekæder i Frankrig, ligger hastighedsgrænsen på 50 km/t.
  • Pigdæk: I mellem d. 1 November og den sidste søndag i marts er pigdække tilladte i Frankrig. Pigdæk skal som udgangspunkt være monteret på alle 4 hjul, og ligesom i Schweiz skal der påsættes et pigdæksymbol.

Dækmønster lovkrav Østrig

  • Vinterdæk: I Østrig fra d. 15. November til d. 15 April, skal føreren af bilen tilpasse sig forholdene. Føreren har ansvaret for at køretøjet er sikret, og har tilstrækkelig vejgreb. På dansk betyder det, at vinterdæk er obligatoriske på sne og isglatte veje. Dine vinterdæk skal monteres på alle 4 hjul, og skal have mærkaterne M+S-mærkning.
  • Dækmønster dybde: Et minimum dækmønster på 4,0mm i dybde, og som et alternativ kan du bruge sommerdæk monteret med snekæder på de trækkende hjul.
  • Snekæder: I Østrig skal dine snekæder være typegodkendte (ÖNORM V 5117 eller 5119), og de er tilladte når vejr- og vejforhold påkræver det, samt de områder og veje, hvor det er påbudt med skiltning. Den anbefalede hastighedsgrænse er 50 km/t.
  • Pigdæk: Pigdæk er i Schweiz tilladte fra oktober til maj, og perioden kan forlænges alt afhængig af vejr- og vejforhold. Pigdæk skal som udgangspunkt monteres på alle 4 hjul, og på en eventuel anhænger.
  • Hastighedsbegrænsning: I Østrig må du ikke køre stærkere end: 80km/t på landevej og 100 km/t. Disse hastighedsgrænser gælder køretøjer under 3.500 kg, som enten har fået monteret pigdæk, vinterdæk eller snekæder.

Under Kølerhjelmen

Med en service på bil kontrollerer mekanikeren, om alle komponenterne under kølerhjelmen virker optimalt og efter lovkravene. Hvis mekanikeren finder eventuelle fejl og mangler i forbindelse med et serviceeftersyn, vil det koste ekstra at få det repareret eller udskiftet. Mekanikeren vil ikke udskifte eller reparere noget uden din fulde accept på dette.

Tjekker bremsefunktion og bremsevæskeniveau

Når din får service på bil, tjekker mekanikeren, om alle dine ABS bremser og andre bremser er funktionsdygtige, for netop at minimere risikoen for, at du nødig skal komme ud for, at dine bremser ikke virker mens du kører – i værste tilfælde. Du kan nemt tjekke dine ABS bremser og andre bremser selv, så du ikke behøver at tage unødvendigt til mekanikeren for en service på bil. Vi har udformet en guide til dig, som du kan bruge til at tjekke din bils ABS bremser osv.

Bremsepedalen

Når du kontrollerer din bremsepedal, er det vigtigt, at den ikke kan trædes længere end halvvejs ned mod bilens bund. Bremsepedalen skal virke fast og hård, når du træder ned på den.

Driftbremsen

Din driftbremse skal virke på alle hjul på bilen, og den skal kunne bremse bilen hurtigt og virksomt, ved alle hastigheder.

Nødbremsen

Nødbremsen er en del af et 2-kreds bremsesystem. Dvs. at hvis den ene bremsekreds går i stykker, virker den anden stadig med samme effekt, som den defekte. Det kaldes i bilsprog for nødbremsen.

Parkeringsbremsen eller håndbremsen

Parkeringsbremsen – også kaldet håndbremsen, er en mekanisk bremse, som har til formål at holde bilen standset på en vej, der har en stigning op til 18%. Dvs. at bilen skal kunne stå fast i spænd og virke på mindst to af hjulene, på samme akse.

Bremsforstærker

Bremseforstærkeren gør det lettere at bremse, fordi den øger trykket på din bremsepedal. Du kan nemt kontrollere denne funktion ved at slukke bilen, dernæst pumpe bremsepedalen til den bliver hård – det tager ca. 6-7 pump, for at fjerne vacuumen. Til sidst træder du pedalen ned, og holder den i tryk, og nu skal du blot tænde bilen igen. Hvis du kan mærke at bremsepedalen synker ned, så virker din bremseforstærker.

ABS bremser

Hvad er ABS bremser? ABS bremser står for Anti Blokerings system, og er en funktion der gør, at dine bremser ikke blokkerer ved hårde opbremsninger. Har du ABS bremser i din bil, så slukker ABS lampen i bilen kort efter start af motoren. Slukker din ABS lampe ikke, så er din bil ikke længere lovligt at køre i, fordi der kan være en fejl i bilens bremsesystem.

Dine ABS bremser og ABS lamper, er derfor yderst vigtig at holde øje med, og servicere. Mekanikeren vil i en service på bil tjekke om disse virker optimalt.

Bremsevæske

Her til sidst, er det vigtigt at kontrollere, om bilens bremsevæske er i god stand, og at bremsevæsken ikke er for gammel. Det er nemlig bremsevæsken som gør dine bremsefunktioner optimale. I bilen er der en cylinder, som sender et stort tryk af bremsevæsken ud gennem bilens bremserør, og dermed aktiveres bilens bremsecaliper eller hjulcylindere.

En god tommelfingerregel er at skifte bremsevæsken en gang hvert andet år, for netop at vedligeholde dine ABS bremser, og så du får den optimale funktion ud af dine ABS bremser, og ligeledes bilens andre bremser.

De tjekker visuelt bremseklodser og bremseskiver

I service på bil pakken, kigger mekanikeren på dine bremseskiver og bremseklodser. Og ud fra mekanikerens inspektion vurderer han eller hende, om hvor mange kilometer dine bremseklodser og bremseskiver har igen. Hvis det viser sig, at dine bremseklodser eller bremseskiver er nedslidte og farlige at køre med, vil mekanikeren informere dig om dette. Han eller hun vil eventuel spørge om, de skal skift bremseklodser eller bremseskiverne.

Visuelt kontrol ender med udskiftning af bremseskiver og klodser

Hvis mekanikeren vurderer dine bremseskiver eller bremseklodser som værende farlige for din køresikkerhed, så må du ikke tage hans vurdering for givet. For din egen og dine medpassageres sikkerhed, er bremser i kategorien, som en af de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger på din bil. Derfor bør du ikke gå på kompromis med vedligeholdelsen af dine bremseklodser og bremseskiver.

Udskiftning af bremseskiver og klodser sker ikke uden din accept

Mekanikeren vil selvfølgelig ikke lave en udskiftning af bremseskiver og klodser, uden din fulde samtykke på dette.

Bremseklodser levetid

Det er meget individuelt hvor længe bremser holder, fordi det kommer an på, hvad du primært bruger din bil til og din kørestil.

Bremseskiver holdbarhed: Hvor lang tid holder bremseskriver?

Ligesom bremseklodser levetid, afhænger dine bremseskiver holdbarhed, om hvad du primært bruger din bil til og din kørestil. Herunder har vi opsat 6 råd til hvordan, du kan forlænge dine bremseskiver og bremseklodser levetid:

Sæt din bil i frigear: Dine hårde bremsninger sætter et stort pres på dine bremseklodser og bremseskiver. Er du en af de billister, som er glad for at bruge bremsen til hurtige og hårde opbremsninger i stedet for længere og langsommere opbremsninger, så er du også en af de billister som slider sine bremseklodser og bremseskiver hurtigere op. Prøv derfor at tilvænne dig selv, at sætte din bil i frigear når du skal lave en opbremsning, hold dig derfor orienteret på vejens forløb og begynd din opbremsning i god tid. Det vil hjælpe på dine bremseskiver og bremseklodser levetid.

Hold øje med vejen forløb: Du har med stor sikkerhed allerede hørt denne prædiken fra din kørelærer eller din køresagkyndige, men her får du den igen. Rigtig mange billister er ikke opmærksomme på vejens forløb, og det resulterer ofte i hårde bremsninger ved lyskryds vejkryds, rundkørsler osv. Og det slider rigtig meget på dine bremseklodser og bremseskiver, du bør derfor holde øje med vejens forløb, så du kan nå at bremse i god tid med en blød opbremsning, eller sætte din bil i frigear, så din bil langsomt sænker farten hen i mod fx vejkrydset.

Brug ikke din bil som et opbevaringsrum: Rigtig mange af os bruger vores bil som et ekstra opbevaringsrum, hvor vi har utallige ting liggende i bilen. Desto tungere din bil er, desto mere belastning får den, og det slider mere på dine bremseklodser og bremseskiver. Kører du ofte med unødig væg i din bil, kan det påvirke din bremseklodser og bremseskivers levetid. Derudover vil en fyldt bil også resultere i en forøgelse på brændstoføkonomien, du bør derfor rydde op og tømme din bil.

Kør ikke som alle andre: Din kørsel bør ikke afhænge af de forankørendes kørsel, dog skal du selvfølgelig følge trafikken. Hvis vi antager at du kører i kø, bør du ikke speede op for at lave en hård opbremsning igen 2sek efter, som rigtig mange har tildens til at gøre. Du bør derfor hele til holde dig orienteret på vejens forløb og de andre trafikanter, for netop at spare på de hårde bremsninger. Det vil hjælpe på dine bremseskiver og bremseklodser levetid.

Dine faste ture er de værste syndere: Hvis du tænker over det, giver dette råd rigtig god mening. Hvis du er en af dem, som tager bilen på arbejde hver dag, så kører du sikkert på rutinen hver morgen, og slår derfor hjernen fra, og du er som ofte måske lidt forsinket. En travl bilist er dine bremseklodser og bremseskivers værste mareridt, fordi hurtige accelerationer og hårde bremsninger reducerer dine bremseklodser og bremseskiver levetid markant. Hvis du er bevidst om dette, kan de daglige ture gøre en kæmpe forskel på dine bremseklodser og bremseskivers levetid.

Få dine bremsekoldser og bremseskiver serviceret regelmæssigt: Som det sidste gode råd, vil vi anbefale en service på bil regelmæssigt, det kan lyde dyrt, men det er knap så dyrt, som det kan blive, hvis du ikke vedligeholder dine bremseklodser og bremseskiver. Vi kan derfor tilbyde dig 3 uforpligtende tilbud hos autoriserede mekanikere nær dig, ved at klikke her.

Disse råd er ikke dyre, men de kræver at du som billist, skal tilvænne dig selv en ny kørestil og gøre op med dine rutinekørsler. På den måde vil du samtidig reducere chancen for udskiftning af bremseskiver og klodser og større reparationsarbejde på bilens bremser, og du slipper for hyppige service på bil.

Hvornår skal bremseskiver skiftes?

Du bør få tjekket dine bremseskiver med det samme, hvis dine bremser laver en høj skurren, eller en skurren der ikke forsvinder efter en kort tids kørsel. Hvis blot dine bremser laver en lav skurren, og den forsvinder efter en kort tids kørsel, så er et formentlig, fordi din bil har stået stille i fugtigt vejr, dette er helt normalt. Bremser skal som hovedregel udskiftes parvis pr. aksel.

Hvornår skal bremseklodser skiftes?

Ligesom bremseskiver, bør du tjekke dine bremseklodser, hvis dine bremser laver en høj skurren, eller en skurren der ikke forsvinder efter kort tids kørsel.

Udskiftning af bremseklodser pris

Udskiftning af bremseklodser pris afhænger meget af det givne værksted, samt varierer servicen fra værksted til værksted. Men med 3 uforpligtende tilbud fra autoriseret værksteder, kan du frit vælge det værksted, som passer dig bedst i pris, service og beliggenhed.

Med 3 uforpligtende tilbud får du den fulde kontrol, og du kan dermed sammenligne de tre værksteder op mod hinanden. Udskiftning af bremseklodser pris og service kan derfor varierer rigtig meget, fordi de værkstederne bliver nødt til at konkurrere på disse to parametre.

Bemærk: At du i en basis service på bil får et overfladisk gennemtjek af dine bremseskiver og bremseklodser, og med en stor service på bil skiller mekanikeren dine bremserskiver og bremseklodser, så han kan give dem en fysisk rens og herefter smøre dem.

Mener mekanikeren at dine bremseskiver og bremseklodser skal udskiftes, koster dette ekstra, uanset om du har valgt den store service på bil eller basis service på bil.

Bremseskiver pris: Nye bremseskiver pris

Prisen på udskiftning af bremseskiver kan varierer ligeså vel, som udskiftning af bremseklodser, fordi værkstederne igen konkurrerer på bremseskiver pris og selve service på bil, og servicen mens du får din bil repareret. Nogle værksteder tilbyder en lånebil, imens din bil er til service på bil.

Med 3 uforpligtende tilbud kan du sammenligne parametrene pris, service og beliggenhed på de tre værksteder, som du får tilbud fra.

Tjekker bremseslanger/rør

Mekanikeren tjekker såvel også dine bremseslanger for mulig lækage. Hvis du synes du fylder bremsevæske på din bil hyppigere end normalt, er det formentlig, fordi din bremseslange har en lækage.

Tætte bremseslanger

Hvis du tror der er en mulig lækage i din bremseslange, bør du tjekke bremseslangerne med det samme. Hvis en af dine bremseslanger er utæt, som følge af, at røret er krakkeleret eller ved rust i metaldelene, er der stor sandsynlighed for, at flere af dine bremseslanger er utætte, og du bør derfor tjekke dem alle eller få en autoriseret mekaniker til dette.

Tjekker slør i styretøj og hjullejer

Med en service på bil tjekker din mekaniker styretøjets sløring og hjullejeret. Du har sikkert prøvet at din bil trækker til den ene side, selvom du kører i en lige linje, eller måske har det føltes underligt, når du har kørt over bump. Ignorer ikke dette problem, da det kan have fatale konsekvenser for andre komponenter i bilen, og ikke mindst din køresikkerhed.

Tjekker bilens kølevæskestand

Med en service på bil tjekker din mekaniker din kølervæske, som du også selv kan gøre ret nemt. Men hvis du alligevel har booket en service på bil, så tag denne service som en ekstra gode.

Tjekker bilens motoroliestand

Med en service på bil tjekker din mekaniker bilens motoroliestand, som du også selv kan gøre ret nemt, og det skulle du gerne have lært i løbet af din køreundervisning. Din motor er din bils hjerte, og den skal plejes og vedligeholdes med frisk motorolie, derfor bør du jævnligt skifte tandrem, tandrør og topstykke, fordi disse komponenter skal være i orden, samt skal katalysatoren og kilerem også være i orden, benzinpumpen og brændstof til førelsen skal også være i orden.

Tjekker bilbatteri

Mekanikeren vil ved en service på bil tjekke dit bilbatteri, og hvis nødvendigt lader han/hun det op.

Tjekker udstødningens stand på bilen

En defekt udstødning kan i værste tilfælde forårsage problemer andre steder i motoren. Udstødningen er en vigtig part på bilen, som har stor betydning for motorens ydelse og arbejdsproces. Udstødningen er ikke bare en lyddæmper på motoren, men derimod sørger den for, at den brandvarme luft ikke kommer i nærheden af brændstoffet, samt at de giftige gasser holdes væk fra kabinen.

En ny udstødning komplet er også med til at holde motorens ydelse i top, og udstødningen er med til at reducere din brændstoføkonomi, samt reducere mængden af skadelige stoffer.

Udskiftning af udstødning: Hvornår?

Vi har listet 5 ting op, som du bør være opmærksom på, da de indikerer hvornår din udstødning, har brug for et serviceeftersyn.

  1. Motorstøj: En af de mere indlysende måder som indikerer, at der muligvis er noget i vejen med din udstødning, er når motoren larmer med en høj rumlende lyd. Sker det, at motorlyden ændrer sig drastisk, bør du hurtigst muligt undersøge hvad det er, fordi det kan være mere alvorligt end blot en fejlfunktion i udstødningen.
  2. Vedholdende raslende larm: Er du ude og køre, og du hører denne her vedholdenende raslende larm fra udstødningen, er det en indikator på, at din katalysator svigter. Katalysatoren er den dyreste komponent i udstødningssystemet, og hvis den er defekt, skal den udskiftes med det samme, da en defekt katalysator er en belastning for miljøet, men det påvirker også motorens ydeevne og din benzinøkonomi.
  3. Utæt udstødning eller hul i udstødning: Mærker du nogle vibrationer mere end normalt, når du accelerer, kan det være et tegn på en utæt udstødning. Hvis fejlen forekommer som et rigtig hul i udstødning, og ikke bare en revne, bør du også kunne høre en lav rumlen.
  4. Rust: Nogle problemer forekommer visuelle, og som du kan se ved at kigge på udstødningen. Hvis der forekommer meget rust på udstødningen ydreside, kan det være alvorligt på niveau med andre dele af motoren, fordi det påvirker motorens ydeevne. Hvis der forekommer rust på din udstødning, vil vi anbefale dig at fjerne det, eller få en autoriseret mekaniker til det, hvis ikke du selv er i stand, eller har tid til det.
  5. Brændstoføkonomien: Oplever du, at du fylder benzin på bilen oftere end normalt, kan dette også være et tegn på en utæt udstødning. Det kan selvfølgelig også være, at du bare er begyndt at køre anderledes, men hvis ikke det er tilfældet, kan det skyldes en utæt udstødning eller utæthed et sted i udstødningssystemet. Hvis du har en utæt udstødning, betyder det, at motoren skal arbejde hårdere for at opnå samme ydelse, hvilket forklarer at din brændstoføkonomi vil have en stigning i regnskabet.

Du bør bestille en udskiftning af udstødning eller et serviceeftersyn, hvis du oplever en af de 5 ovenstående indikationer.

Tjek af kileribberem

I service på bil er et tjek af bilens kilerem også inkluderet.

Hvornår ved jeg, at det er tid til at skifte kilerem?

Når du starter din bil i fugtigt vejr, kan der lyde en knirken kort efter start, men det er ikke usædvanligt. Derimod hvis du i tørvejr starter bilen, og bilen gentagende gange begynder at knirke, så er det på tide, at få tjekket din kilerem – og måske få den udskiftes.

Visuelt tjek af olielækager fra motor

Mekanikeren kontrollerer om der er olielækager fra din motor. Det hænder at der er en olielækage fra motoren, og det vil mekanikeren selvfølgelig gerne reparere for dig. Bid mærke i at reparationen ikke er inkluderet i service på bil pakken.

Visuelt tjek af olielækager fra gearkasse

Med en service på bil tjekker din mekaniker, ok der er nogle lækager fra din gearkasse. Hvis dette er tilfældet, vil mekanikeren højst sandsynligt fikse det med din accept. Reparationen er ikke inkluderet i service på bil prisen.

Visuelt tjek af fjedre og støddæmpere

Samt tjekker mekanikeren din bils fjedre og støddæmpere. Er dine fjedre og støddæmpere ikke funktionsdygtige, vil mekanikeren skifte dem med din accept på dette. Udskiftning af støddæmpere og fjedre er ikke inkluderet i service på bil.

Tjek af servostyringsvæske

Til sidst i service på bil tjekker mekanikeren om den hydrauliske væske i servostyringen, er som den skal være. Hvis den er for lav, vil mekanikeren fylde det op væsken op til det rette niveau igen.

Lav servostyringsvæske

Lave niveauer af væske i servostyringen reducerer mængden af hydrauliske trykt, som bliver skabt af servopumpen, som resulterer i en hård styring. Lave væskestande kan forårsage øget slid på servopumpe, som kan resultere i utilstrækkelig smøring og høj væsketemperatur, som yderligere øger risikoen for slid på servopumpen.

Ekstra garanti

Med en service på bil igennem et at Fixminbil.dk’s links får du 2 års garanti på alt værkstedsarbejde.